söndag 20 september 2015

Wrestlare utanför ringen: Estradhypnos med Dan Ahtola


Vad gör wrestlare när de inte wrestlar? Som jag konstaterat i ett tidigare inlägg ägnar de sig påfallande ofta åt något slags kulturell aktivitet utanför ringen. Dan Ahtola, som en gång tog wrestlingen till Malmö och gick matcher som Killer Karlsson och Le Mime, utövar utanför wrestlingen underhållningsformen estradhypnos. I ett blogginlägg på i Sydsvenskan,16 september 2015, berättar han hur han kom in på denna udda bana: "Jag höll på med wrestling, men skadade handen och undrade hur jag skulle kunna fortsätta med en gipsad hand. Då kom idén om att jag skulle hypnotisera motståndarna för att få dem att förlora matcherna frivilligt. Då tänkte jag att det är lika bra att jag lär mig hypnotisera på riktigt. Så jag åkte till England och gick en utbildning." Lördagen den 19 september gav han sin tionde föreställning i Malmö på Tangopalatset. Ljuset var hårt och ojämnt, vilket gjorde det svårplåtat, men föreställningen var mycket rolig och underhållande.






Hypnosorkestern.





Telefonsamtal.



Skratt och tårar till en sorglig historia.





Deltagarna tror att de är paradisfåglar.





En deltagare blir lite förlägen då han upptäcker sin idol Caroline af Ugglas i spegeln...



...men ger henne efter lite övertalning en kram.

Den som vill veta mer om Dan Athola och hypnos kan klicka sig in på hans hemsida eller hans YouTube-kanal. Och som PS kan tilläggas att Killer Karlsson efter lång skadefrånvaro gjorde en bejublad comeback i juni 2015 och att Le Mime åter har figurerat i ringen på flera wrestlingscener under 2016.

Och titta gärna in på min wrestlingfoto-sajt, där alla mina bästa bilder finns samlade: www.fredrikschoug.com.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar